Методичні рекомендації
щодо обласного етапу Всеукраїнського конкурсу
експериментально-дослідницьких робіт «Юний дослідник»
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді з 2006 року започаткували щорічний Всеукраїнський конкурс експериментально-дослідницьких робіт із природознавства «Юний дослідник» (далі - Конкурс).
Основним завданням конкурсу є формування в учнів первинних екологічних знань, залучення їх до активної пізнавальної, трудової та суспільно-корисної роботи, пошук і підтримка дітей, які виявили здібності до експериментальної та дослідницької роботи в напрямі природознавства; створення умов для творчої самореалізації учнів.
До участі в Конкурсі запрошуються учні, вихованці закладів загальної середньої та позашкільної освіти віком від 9 до 11 років, які займаються експериментально-дослідницькою діяльністю в галузі біологічних наук.
Конкурс проводиться в два етапи:
І етап відбірковий (заочний конкурс робіт) проводиться з 11 березня 2019 року;
ІІ етап – фінальний (Всеукраїнський, очний)– у формі персонального захисту науково-дослідницьких робіт.
Переможці І-го етапу будуть запрошені до участі у ІІ етапі Конкурсу. Списки учасників ІІ етапу будуть оприлюднені на сайті: www.nenc.gov.ua
Для участі в Конкурсі необхідно надати науково-дослідницьку роботу до Комунального закладу «Зачепилівський будинок дитячої та юнацької творчості" на електронну адресу до 1 березня 2019 року
В описі експериментально-дослідницької роботи зазначається тема та мета дослідження, аналіз отриманих результатів, висновки.
Усі матеріали подаються державною мовою.
Обсяг експериментально-дослідницької роботи – не більше 10 аркушів. Оформлення роботи має відповідати вимогам щодо оформлення наукових робіт учнів-членів Малої академії наук України.
Для більш повного висвітлення результатів дослідження роботи можуть бути ілюстровані фотоматеріалами, малюнками, картами маршрутів тощо.
Конкурсом передбачено проведення учнями експериментально-дослідницької роботи за наступними напрямками:
«Я і природа»;
«Рослини навколо нас»;
«Тваринний світ»;
«Охорона здоров’я»;
«Народознавство, краєзнавство».
Роботи можуть бути ілюстровані дитячими малюнками, доробками, віршами, оповіданнями тощо.
Переможці та призери І етапу Конкурсу нагороджуються дипломами оргкомітету.
Рекомендована тематика експериментально-дослідницьких робіт
Тематика експериментально-дослідницьких робіт з учнями 4-6 класів визначається шкільним курсом природознавства (біології) та програмами гурткової роботи з учнями молодших класів.
I. «Я і природа»
-
- Досліди на визначення якості та стану води
- Дослідження різних типів ґрунту
- Визначення глибин зволоження ґрунту в залежності від його складу;
- Властивості вітру та їх використання людиною
- Установлення залежності між висотою стояння сонця на стан об’єктів природи
- Сезонні фенологічні спостереження
- Дослідження зв’язку між тваринним та рослинним світом.
- Дослідження причин забруднення оточуючого середовища
- Дослідження води – середовища існування живих організмів.
- Вивчення взаємозв’язків компонентів ландшафту.
- «Рослини навколо нас».
- Дослідження умов проростання рослин
- Розмноження рослин різними способами.
- З’ясування значення вітру для рослин.
- Рослинний годинник.
- Дослідження пристосувань рослин до захисту.
- Залежність між станом ґрунту та розвитком рослин.
- Знайомство з рослинами, що живуть у воді (прибережній зоні).
- Тваринний світ.
- Дослідження кормової бази для тварин куточку живої природи.
- Дослідження та визначення гостроти зору, нюху, слуху у тварин.
- Дослідження орнітофауни своєї місцевості.
- Спостереження та дослідження молюсків.
- Дослідження сезонних змін видового складу птахів своєї місцевості.
- Дослідження пристосувань тварин до життя в природі.
- Дослідження сезонних змін у житті тварин (дикої природи, живого куточку).
- Дослідження умов утримання акваріумних рибок.
IY. «Охорона здоров’я»
- Дослідження та вивчення лікарських рослин.
- «Як потрапили до нашого організму мікроби».
- Дослідження біологічних ритмів людини та їх вплив на самопочуття людини.
- Дослідження зубної пасти на стан зубів.
- Дослідження впливу домашніх тварин на самопочуття та емоційний стан людини.
Y. «Народознавство, краєзнавство»
- Перевірка народних прикмет.
- Тварини у творчості українського народу.
- Рослини-символи України.
- Рослини та тварини в український символиці.
- Календарні свята та обряди українського народу.
- Застосування рослин у національній кухні свого регіону.
- Вивчення історії формування ландшафту свого краю.
- Рослини та тварини біблейських сюжетів.
|